Hellgrenarna

Vi är Samuel och Rebecca Hellgren och vi ska ut på världens äventyr! 4 månader ska spenderas hos Lutherska kyrkan i Liberia i Västafrika. Vad vi ska göra där? Ganska oklart, det är därför ni ska följa den här bloggen!

"Wherever you go there's a Pitbåo"

Kategori: Samuel

Innan vi lämnar Sverige vill jag uppmärksamma ett fenomen som jag blivit bekant med under det senaste året. Citatet i rubriken är av dunkelt ursprung, men beskriver en verklighet jag fått erfara: Vart man än åker, så kan man aldrig fly från Piteborna. Jag tänker inte ta upp alla exempel som finns här, men för den nyfikne finns det berättelser som garanterat får nackhåret att resa sig. För att komma till saken: Även i den västafrikanska bushen finns det en överhängande risk/chans att vi får höra någon hojta på pitemål. Frågan är inte om, utan var och när. Ni får gärna här i kommentarsfältet slå vad om era livsbesparingar angående det eventuella pitemötets natur: ålder, kön och utseende på personen, sysselsättning, från vilken by och släkt, etc.
 
PS. Har du exempel på pitebor som "hittats" på märkliga platser? Hör gärna av dig. Under de kommande decennierna planerar jag författa en tegelsten i ämnet. 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: