Hellgrenarna

Vi är Samuel och Rebecca Hellgren och vi ska ut på världens äventyr! 4 månader ska spenderas hos Lutherska kyrkan i Liberia i Västafrika. Vad vi ska göra där? Ganska oklart, det är därför ni ska följa den här bloggen!

Sorryyeah och CEP

Kategori: Allmänt

Jag kan ju börja med att dela ett passande Liberiauttryck: Sorryyeah! Alltså för att vi uppdaterar på tok för sällan.   Vi har varit med på större delen av lektionerna med pastorerna här, vilket har betytt hiskeligt långa dagar och mosiga hjärnor. Dr Rev Mark Mulldrem är fortfarande här och den här veckan har han fokuserat på Uppenbarelseboken, Koranen och Dietrich Bonhoeffer (en tysk teolog som satte sig upp mot nazisterna, planerade mord på Hitler och dog i ett konentrationsläger).
 
Här har vi Bishop Emeritus Harris (alltså den förra, pensionerade biskopen), som tackar Mark
 
Det har varit en tung vecka, och vi har varit väldigt trötta mest hela tiden. Men nu ser vi fram emot en förändring! Vi åker på måndag till Monrovia för att handla mat och plocka upp Roger, vår kontakt/koordinator/ivägskickare från Stiftskansliet i Luleå. Det ser vi fram emot! Vi ser även framemot pepparkakskryddor som förhoppningsvis ligger i hans väska;) Efter det ska vi sakta men säkert ta oss hela vägen upp till Lofa county och LTI (Lutheran Training Institute) för lite dryga fem veckor där.
 
Vi mår fortfarande bra trots mosiga hjärnor! Jag hostar och har mig, Samuel längtar hem ibland, det är varmt som sjuttsingen och liberianer förstår inte grejen med att man inte vill vara utomhus när det är varmt, utan ska stanna en för att prata om ditten och datten när man är på väg till skuggan. 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Joakim säger:

    Pepparkakskryddor och godis på väg!

    2013-11-08 | 20:55:49
  • Jocke säger:

    Men det var visst hemligt- sorryyeah!

    2013-11-08 | 20:58:20
  • Hans Lindqvist säger:

    Hej Hellgrenar! Visste inte förrän nyligen att ni bloggar. Jag är Hans, i Liberia kallad CharliePapa. Har arbetat i nära 20 år i Liberia, periodvis sedan 1970-taletram till 2008. Var i Liberia senast juli 2012, representerade svenska kyrkan vid vigningen av vännen Jensen till biskop. Jag är såå glad över att ni är volontärer på LTI. Och dessförinnan Totota. Jag känner ju praktiskt taget alla som ni skriver om. Jag håller på att läsa er trevliga blogg från början. Det är inte utan att jag känner mig lite avundsjuk på er. Längtar ofta till Liberia. Nu förstår jag att Roger är hos er. Hälsa min vän Thomas på LTI väldigt mycket. När han hälsade på er i Luleå och ni väl träffade honom, skulle han ha kommit till oss, men jag blev akut sjuk.

    Jag o min Margareta önskar er en riktigt god tid i Liberia. Vi har en stor del av våra hjärtan där. O vill ni ha nåt att prata om, fråga om de känner "Charlie Papa" eller "Charlie Mama"!!

    Nåt ni undrar över, hör av er!

    Vi har som familj bott i Totota, Yekepa, och Gbarnga (barnen i Monrovia). Ensam under krigsåren bodde jag i Ganta och Monrovia.

    Allt för i dag. Allt gott till er och som sagt: hälsa Liberia!

    Hans Li

    Svar: Hej Hans! Kul att du uppskattar vår blogg. Det är gott att få höra från dig personligen, det är många här som pratar om dig, så vi förstår att ni gjorde intryck! Vi har även läst "For better, for worse", vilket har varit mycket användbart.
    Detta är vår första resa till denna del av världen, och som du kommer se i det vi skriver så är det både utmaningar och gyllene stunder. Vi ångrar inte en sekund!

    Vi ska hälsa Thomas, och alla andra också. Ha det gott i Sverige, vem vet, våra vägar kanske korsas någon gång?

    Mvh Samuel och Rebecca
    Samuel och Rebecca Hellgren

    2013-11-11 | 20:53:03

Kommentera inlägget här: