Hellgrenarna

Vi är Samuel och Rebecca Hellgren och vi ska ut på världens äventyr! 4 månader ska spenderas hos Lutherska kyrkan i Liberia i Västafrika. Vad vi ska göra där? Ganska oklart, det är därför ni ska följa den här bloggen!

Ett par marginalanteckningar

Kategori: Samuel

Jag har insett att jag har en passionerad kärlek. Jag har väl förstått tidigare att det har funnits en viss kemi, men nu är det bekräftat. Tack gode Gud för mejeriprodukter! Och tack för att jag bor i ett land som traditionellt har en mycket stark kultur av just boskapsskötsel! Här är det rötmånad typ alltid, så det är inte direkt landet som flödar av mjölk... Tack och lov har vi vår danske vän Finn här som köper både smör och ost i Monrovia när han har tillfälle, men det gäller att äta med andakt. Förra veckan tog både osten och jordnötssmöret slut, vilket innebar att vi i stort sett bara hade Nutella att bre på mackorna. Nå, det är väl ändå någon sorts barndomsdröm att vara tvungen att äta Nutella i flera dagar, men nu undrar jag när jag någonsin kommer kunna njuta av hasselnötskräm igen. 
 
Angående mitt kpelle-namn, Faló, så har jag försökt förstå vad det egentligen betyder. Vi träffade en förskollärare vars man hette Faló, och hon menade att det betydde "lätt bris", och är ett namn som man ger åt långa(!), smala personer. Det är ju smickrande, och jag är onekligen en bit över medellängd här, för omväxlings skull. Dock träffade jag i söndags en man vid preaching pointen som också hette Faló, och han var kort och kraftig, så jag undrar om det verkligen är rätt betydelse... 
 
Det var ett par marginalanteckningar. Ta aldrig mjölken för given!
 
 

Kommentarer

  • Annika & Jonas säger:

    Just den läxan, att inte ta mjölk för given, trodde vi att du redan lärt dig!;-)

    Svar:
    Samuel och Rebecca Hellgren

    2013-09-24 | 10:08:58
  • Samuel Hellgren säger:

    (det blev något knasigt med svaret ovan)

    Ja, jag trodde att jag hade lärt mig i våras, men tydligen fanns det fler dimensioner i detta! Hemma i Sverige kan jag ju bara åka till mamma och pappa och dricka mjölk även i den värsta ekonomiska kris, men här är färsk mjölk lika sällsynt som papayaträd i Sverige.

    2013-09-24 | 22:29:36
    Bloggadress: http://hellgrenarna.blogg.se
  • Andrea säger:

    Mejeriprodukter!!!! Ja!!! Jag saknar creme freiche! Och Keso. Och nice yoghurt.

    Svar: Ja, åh! Creme Fraiche, vilken grej det är alltså!
    Samuel och Rebecca Hellgren

    2013-10-08 | 23:21:37
    Bloggadress: http://andygoessalta.blogspot.com

Kommentera inlägget här: