Hellgrenarna

Vi är Samuel och Rebecca Hellgren och vi ska ut på världens äventyr! 4 månader ska spenderas hos Lutherska kyrkan i Liberia i Västafrika. Vad vi ska göra där? Ganska oklart, det är därför ni ska följa den här bloggen!

Liberia dag 17: Körövning Liberian style

Kategori: Allmänt

Den här dagen sa vi skulle vara en lite ledig dag. Eftersom vi ska till en preaching point på söndag och det kommer antagligen bli en ganska lång dag så bestämde vi att man faktiskt kan ta sig en sådan då och då. Sedan blev den inte så himla ledig i och för sig. När vi kom tillbaka till vårt hus efter morgonandakten så satt det några barn på vår veranda. "Can you teach us something?", Hey, tänkte jag. Vad kan jag lära er? Men vi satte oss i alla fall, jag hämtade några tärningar med bilder på hos Sebastian och sedan försökte vi få dem att berätta historier och försöka använda sin fantasi och utveckla språk. Utbildningen här är verkligen inte alls bra och ingen verkade bry sig om att det till slut satt 20 barn och ungdomar och lekte lekar istället för att vara i skolan. Så vi körde på, slängde in en lektion i vattnets kretslopp och lite om Sverige och världen. 
 
Fram emot kvällen så kände sig inte Samuel så kry, han gör det fortfarande inte. Magtjosan typ, igen. Underligt hur jag verkar klara mig hela tiden och han åker på alla magproblem. Jag gick i alla fall till kyrkan på körövning. Väldigt spännande! Alla män, 5 stycken, stod och instruerade kvinnorna, alla diregerade och ingen satte ner foten och sa: "Nu bestämmer jag!". Det var spännande! Dit ska vi gå fler gånger, vi tycker ju om att sjunga båda två.  De följde med mig hem, hela kören, efter övningen för att sjunga en sång och be lite för Samuel, den lille sjuklingen! 
 
 
Lite ska jag berätta om igår också. Vi var på Under The Tree-programmet. Ett program för kristen utbildning, söndagsskola och sådant. Det var lite lite barn där just den här gången, antagligen för att barnens föräldrar vill att de ska vara i skolan, i alla fall den första månaden. Om några veckor är de nog 80 barn där, nu var det bara 10 kanske. Vi spelade lite trummor med dem och de dansade.
 
Vi var även på marknaden och växlade pengar. Den här bunten Liberianska Dollar motsvarar ungefär 80 SEK... Så plånboken är svår att stänga när man just varit och växlat.
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: