Hellgrenarna

Vi är Samuel och Rebecca Hellgren och vi ska ut på världens äventyr! 4 månader ska spenderas hos Lutherska kyrkan i Liberia i Västafrika. Vad vi ska göra där? Ganska oklart, det är därför ni ska följa den här bloggen!

Examensavslutning

Kategori: Samuel

Inläggen är glesa nu, delvis på grund av att förra veckan inte var särskilt händelserik, och delvis på grund av att vår skärmtid mestadels gått åt till att ordna tillvaron efter hemkomsten, som börjar kännas ofattbart nära nu (typ 19 dagar, för att vara exakt). Denna helg har det dock hänt en del här på campus. Yrkeseleverna återvände i fredags, och idag (lördag) var det en högtidlig examensceremoni i aulan. Den inbjudna gästerna inkluderade de lokala pastorerna, representanter från ungdomsministeriet och jämställdhetsministeriet samt två utlandspraktikanter från Svenska kyrkan. 
 
Director Thomas Paye hälsar välkommen till ceremonin, iklädd den typiska färgstarka högtidsdräkt som Rebecca ofta och gärna kallas "pyjamaskostymen". 
 
Två bortkomna svenskar hade hamnat bland höjdarna uppe på estraden. 
 
Yrkeseleverna enligt sin dresscode; blåjeans och vit t-shirt/piké. Det sjöng och dansades lite mer än på svenska skolavslutningar, men bara lite mer. 
 
Efter programmet i aulan fick vi göra oss nyttiga: cirka 150 kuvert skulle få ett namn, ett stämplat och påskrivet certifikat, ett dito rekommendationsbrev och ett programblad. Då fick vi visa all effektivitet och noggrannhet endast en uppväxt i Sverige kan ge! Inte för att vi är de bästa representanterna på de områdena, men ändå... I en gest av martyrskap visar Rebecca den stora tuschfläck hon fick på handen då hennes penna oförklarligt sprack. Sysselsatta vid bordet, fr v: Kpabar, murarläraren, Boiboi, studierektor för yrkeslinjerna och Anthony Nyema, vår favoritprost. 
 
Dagarna går fort nu, på torsdag blir det avskedsfest med grillad get, och på fredag åker vi tillbaka till Totota och inväntar julen. Julstämningen börjar faktiskt infinna sig, mycket tack vare att vi fick julmusik av Sebastian senast vi var i Totota. Passande nog hade han ett svenskt dubbelalbum med Nils Landgren, "Christmas with my friends I&II". Nu fattas bara en lyckad omgång pepparkakskola så blir det nog lite svensk jul här också! 
 
 

Kommentarer

  • Ylva Andersson säger:

    Jag vet att jag kammar hem priset för segproppigaste bloggläsare, men nu bättrar jag mig och kommenterar äntligen. Vill mest säga hej och säga att jag faktiskt läser er blogg så fort ni skriver något, trots att jag inte gett mig till känna tidigare. Ni finns med i mina böner och nu ska jag be lite extra för att pepparkakskolan ska smaka så mycket jul som det överhuvudtaget är möjligt.

    Och om ni om 19 dagar befinner er på svensk mark, så kommer jag traska på etiopisk jord om 18 dagar. Vi byter världsdelar med varandra helt enkelt. Många kramar från västkusten.

    Svar: Kul att du gillar bloggen! Jag kan meddela att bönerna besvarades, andra omgången pepparkakskolor blev mycket lyckad (förutom att Rebecca precis efteråt skar sig i handen när hon skulle peta loss dem från fatet, och fick sy två stygn. Så kan det gå!)
    Hoppas du får en fin tid i Etiopien, jag gissar att det är Salts outreach du åker med? Ha sedan en bra termin på västkusten, så lär vi ses någon gång!
    Samuel och Rebecca Hellgren

    2013-12-15 | 00:23:09
    Bloggadress: http://ylva-andersson.blogspot.se

Kommentera inlägget här: