Hellgrenarna

Vi är Samuel och Rebecca Hellgren och vi ska ut på världens äventyr! 4 månader ska spenderas hos Lutherska kyrkan i Liberia i Västafrika. Vad vi ska göra där? Ganska oklart, det är därför ni ska följa den här bloggen!

Pumpfix på landet

Kategori: Allmänt

I går fick vi gå upp klockan 6, innan det ens hade blivit ljust och innan liberianerna vaknat till liv. Detta eftersom vi skulle åka med Brian och Anthony till Anthonys hemby. Denna låg 1,5 timme bort från Totota och vi hade en lång dag framför oss. Vi började med att fixa en pump, eller vi gjorde inte så mycket. Det skulle bytas hela röret, vilket nog är runt 18 meter rör. Så det behövdes en himla massa folk och en himla massa "sticks". Här börjas det   
med att surras fast två långa stänger i toppen av röret... 
 
Efter att vi var klara med den pumpen efter ungefär 2 timmar så åkte vi vidare till en annan by och gjorde samma sak där, blev bjudna på mat och fick en sångföreställning av barnen medan vi väntade på att limmet skulle torka. 
Vi har även insett att det är väldans populärt när man kan lite kpelle, om än bara säga: Hej, Hur mår du?, Vad heter du? och sånt där. De blir väldigt taggade på att lära oss ännu mer, dock är pedagogiken inte den bästa och mitt tålamod tryter extremt fort när jag håller på att smälta bort i solen. 
"You speak kpelle?"
"Just small" (aldrig "little", bara "small small")
"How do you say "I want to drink water" in kpelle?"
"I have no idea, tell me"
"If you want water, how do you say in kpelle?"
"I don't know, you have to tell me first, then I can learn."
"You understand, if you want water to drink, how do you say in kpelle"
"Yeah, yeah, I understand but you have to tel...."
AHHHHH! Gode Gud varför har du inte redan gett mig världens största tålamod???
 
På tal om solen, så här såg jag ut igår kväll när vi kom hem, solfrossa och huvudvärk var ledorden och nu kommer "dry-season" på riktigt snart.
 
Jag vet inte vad det är med mig, var jag än är så finns det en himla massa små söta djur och jag kan inte hålla fingrarna borta. Detta ledde dock till att jag helt plötsligt satt med en loppsmittad valp i knät, ingen skada skedd dock!
 
Brian är en hit hos barnen. Det känns ibland som att man är ute och går med Justin Bieber när man går eller åker någonstans med Brian, "UNCLE BRIAN! UNCLE BRIAN!". Han är nog Tototas största kändis!
 
Så här blir resultatet om man ber barnen le på en bild, jag lovar att de log innan!
 
En del fattar dock vitsen med en kamera, att man kan testa alla sina nya miner och uttryck! Bra killar de där!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Lukas säger:

    Bra att du tar upp rörmokarkarriären igen, Samuel.

    Svar: Ja, det känns bra! Har fått kapa PVC-rör i temperaturer jag inte trodde fanns. Dessutom känns det bra att jag, trots mina små kunskaper inom VVS, faktiskt nästan är överkvalificerad för pumpreparationerna här.
    Samuel och Rebecca Hellgren

    2013-10-11 | 12:24:07
  • Emma säger:

    Herregud vart har du gjort av solkrämen kvinna?! Smörjsmörj! bilderna är iaf jättehärliga:) saknar dig vännen. Hoppas ni båda mår bättre nu. Många kramar till er!

    2013-10-11 | 21:59:17
    Bloggadress: http://emmasengelskalantliv.blogg.se

Kommentera inlägget här: