Hellgrenarna

Vi är Samuel och Rebecca Hellgren och vi ska ut på världens äventyr! 4 månader ska spenderas hos Lutherska kyrkan i Liberia i Västafrika. Vad vi ska göra där? Ganska oklart, det är därför ni ska följa den här bloggen!

Bybesök och lite småsjukt

Kategori: Allmänt

I torsdags åkte vi tillsammans med Brian, en tjej som heter Peggy och hennes kompis till Gbarnga som är residensstad/county capital i Bong county. Brian skulle dels kolla priser på virke och sedan skulle vi ut till Peggys hemby som låg, enligt hennes utsago, 1 timme från Gbarnga (tydligen kan det betyda allt mellan 5 min och 4 timmar...). Hon var dock ganska nära, det var "bara" 1,5 timme. Hos Peggys föräldrar skulle vi hämta en massa dunkar palmolja som ska säljas. Vi blev bjudna på rice and soup (vi kommer nog ha ett litet uppehåll med riset när vi kommer hem till Sverige!) och något som hette Fufu. Vi blev även rundvisade i byn och fick en tur på ett peppar-och okraplantage. En spännande dag hade vi!
 
 
Här äter vi fufu. Cassava som de på något sätt fått till en deg som man tog en klutt av, doppade i soppan och svalde utan att tugga. Det där med att svälja klumpen hel var väldigt viktigt av någon anledning, Samuel lyckades och tyckte om det, jag fuskade för att jag inte kunde få ner den alls utan att tugga. 
 
 
Genom skogen på väg till plantagen, ormvänligt så det förslår... Det är Brian ni ser ryggen på, han har en hatt som Samuel mer än gärna skulle ta ifrån honom om han vågade;)
 
 
 
Innan vi åkte blev vi erbjudna och nästan tvingade att ta med den här lilla snubben hem. It is a Duke, sa de... Jag har ju väldigt lätt att ta till mig djur och när jag såg hur de behandlade den här gossen blev jag nästan sugen på att ta med honom hem. Men det kanske inte är värt det. Jag vill ju även ha en av Sebastians valpar och en av Brent och Laurens kattungar... 
 
Dagsläget idag: Samuel är förkyld och har haft feber inatt, jag längtar hem och vi har tittat på film ända sedan gudstjänsten tog slut. Den var dock tre timmar lång, så...
 
Förresten så "lyckades" jag baka kanelbullar på Kanelbullens dag. Sebastian har en kolugn (lite Tysk efterkrigsstil på den, ett gammalt urrivet kylskåp som man kan elda i...) Dock är jästen svårflörtad här och de blev platta och små, men de smakade kanel och bulle. 
 

Kommentarer

  • Margareta Ringstad säger:

    Kära Ni! Är så glad att jag fått er blogg av mamma Boel. Frågar ju ofta om er. Måste säga att det verkar vara ganska tufft liv ni lever. Samtidigt är det förstås lärorikt och spännande. Hoppas ni får det beskydd ni behöver och att ni får vara friska snart.
    Allt gott / Margareta. Lage hälsar så klart

    2013-10-07 | 12:35:13
  • Emma säger:

    Bra gjort sister! Då var vi två som höll de svenska tradionerna igång;) haahha! Krya på dig Samuel och var rädda om er.
    Kraaamar till er båda!

    2013-10-08 | 21:02:13
    Bloggadress: http://emmasengelskalantliv.blogg.se

Kommentera inlägget här: